maandag 18 mei 2015

DIY - servies met een persoonlijk tintje

Vandaag heb ik een leuke DIY voor jullie: servies met een persoonlijk tintje. Ik kwam op Pinterest zoveel leuke voorbeelden tegen van beschilderd servies dat ik zelf ook wel eens wou proberen. Leuk als cadeautje voor een fervent koffiedrinker, voor een stel dat gaat samenwonen of wat dacht je voor vaderdag? Dus ik ben een avondje aan de slag gegaan en ik ben best tevreden over het resultaat. Nieuwsgierig? Kijk gauw mee!
Wat heb je nodig?
wit servies naar keuze
een permanent marker
een oven

Ik las op internet veel verschillende verhalen over het beschilderen van servies. De een die doet het met daarvoor bestemde porcelain marker. De ander gebruikt een 'gewone' permanent marker. Ik koos ervoor om het laatste uit te proberen. Laten we eerlijk zijn: in de prijs zit zo'n €6,- verschil, dus dat is best de moeite waard. Ik kocht deze bij de Action, 2 voor €0,55.

Maar dan... wat ga je op het servies tekenen? Zoals ik al zei kwam ik op Pinterest heel veel leuke voorbeelden tegen. Teksten, initialen en tekeningen, stuk voor stuk kunstwerken. Ik heb ze op dit bord verzameld en laat je hieronder alvast wat (mij betreft de leukste!) voorbeelden zien:
Bron: Pinterest
Geïnspireerd door de tweede afbeelding ben ik begonnen met een mok. Ik vond de huisjes zó leuk! En om mee te beginnen, prima te doen! Maak je geen zorgen als je een foutje maakt: met een (watten)schijfje met wat nagellakremover veeg je het zo weer schoon. Dit is mijn eerste creatie geworden:

En dan krijg je smaak te pakken. Ik besloot nog een setje te maken van een mok en een bordje. Ik ging voor de zebraprint. Dat vind ik stiekem zo leuk, maar zo fout! 

En van bovenaf:

Als je het servies beschilderd hebt is het belangrijk het nog af te bakken in de oven. Ik heb ze een uur in de oven gehad op 175 graden, zonder de oven voor te verwarmen. Dit zorgt ervoor dat de inkt in het aardewerk trekt. Maar wees wel voorzichtig met de vaatwasser, dan zijn je kopjes zo weer wit. Dus gewoon even 'ouderwets' met de hand afwassen. Het zal je niet verbazen dat het zwarte na een paar keer afwassen wel vager wordt. Zal dit met een porcelain marker anders zijn? Ik kan je het niet zeggen... Dat neemt niet weg dat dit leuk is om te doen en zeker leuk is om weg te geven!

Al geïnspireerd geraakt?







Geen opmerkingen: