woensdag 20 mei 2015

Flammkuchen met monchou, spek en rode ui

Flammkuchen! Wunderbar! Je komt deze 'witte pizza' steeds vaker tegen. En dit heerlijke hapje stond zeker nog om m'n lijstje om te maken. Voor degene die dit niet kennen: het is een soort brooddeeg dat traditioneel belegd wordt met creme fraiche, spek en uien. Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer andere variaties op deze lekkernij. Toen ik afgelopen week kant en klaar deeg tegenkwam, kon ik dit niet laten liggen. Er zijn genoeg receptjes te vinden voor dit deeg hoor, maar dit leek me wel ideaal. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat ik geen creme fraiche mee had genomen. Op zoek in de koelkast naar een vervanging hiervoor. Ik weet het, niet traditioneel, maar ik hou wel van een beetje experimenteren. En het heeft meer dan goed uitgepakt! 
Nieuwsgierig hoe en wat? Lees gauw verder!

Flammkuchen met monchou, spek en rode ui
Kant en klaar deeg voor flammkuchen
1 pakje monchou (100 gram)
scheut yoghurt
2 rode uien
1 duopak gerookte spekjes (300 gram)
zout en peper
grote bakplaat


Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de rode uien in halve ringen en bak dit samen met de spekjes aan in een pan. Mix ondertussen de monchou zacht en romig en voeg de yoghurt toe. Rol het deeg uit. Het deeg zit al op een laagje bakpapier, dus je kunt het meteen op de bakplaat leggen. Verdeel het monchou mengsel over het deeg. Verdeel ook het ui-spek mengsel, waarbij je zoveel mogelijk vet in de pan laat zitten. Bak de flammkuchen af in 13-15 minuten.


Breng op smaak met peper en zout. Snij de flammkuchen in stukken en serveer meteen.


Guten Appetit!


Geen opmerkingen: