zaterdag 2 mei 2015

Paella

Als ik aan het gezicht van mijn collega terugdenk, moet ik nog lachen. Ze zat heerlijk te eten in deze paella, toen ze vroeg wat er eigenlijk allemaal in zat. 'Chorizo, kipfilet, zeevruchten'... Ze keek me verschrokken aan. 'Ik lust helemaal geen zeevruchten! Maar dit is hartstikke lekker'! En dat is tie, deze traditionele paella. Ondanks dat je best wat ingrediënten nodig hebt, is hij makkelijk te maken. Het is een ideaal gerecht als je voor een grote groep moet koken. Daarnaast is het een eenpansgerecht, dus dat scheelt weer afwas. Reden genoeg dus om hem eens uit te proberen. Ook als je geen zeevruchten lust...
Lees je mee?


Paella 
4-6 personen
1 grote ui
1 teentje knoflook
250 gram chorizo
1 rode paprika
200 gram kipfilet
1 blikje tomatenblokjes
100 gram doperwten (diepvries)
1 gram saffraandraadjes
500 gram paëllarijst
1 liter kipbouillon (van een blokje)
250 ml witte wijn
500 gram zeevruchten (diepvries)
1 citroen om te garneren

Snij de ui en het teentje knoflook in stukjes. Fruit dit aan in wat olijfolie in de grootste pan die je hebt. Snij de chorizo en de paprika in blokjes en voeg dit toe. Laat dit even lekker uitbakken.


In de tussentijd snij je de kipfilet in stukjes en bak je deze even mee. Roer ook de tomatenblokjes, de doperwten en de rijst erdoor. Dan komt hét ingrediënt waar paella om draait: saffraan. De saffraan geeft de rijst de bekende gele kleur.


Verwarm alles in 3-4 minuten, al omscheppend. Blus af met de kippenbouillon en de witte wijn. Roer alles goed door en laat de paella op zacht vuur in een half uurtje gaar worden. Roer zo nu en dan even door om te voorkomen dat het aan de bodem blijft plakken.
\

En nu die fles wijn toch open is... In dat half uurtje genoot ik even heerlijk van een glaasje!


Voeg als laatste de zeevruchten toe en verwarm het geheel nog 5 minuten door. Breng op smaak met peper en zout. Serveer de paella met een partje citroen. 


Buen provecho!
(eet smakelijk!)

1 opmerking:

Cora zei

Wat een genot zijn jouw gerechten, ook deze ga ik zeker maken.