vrijdag 8 mei 2015

Pannenkoek voor 1 persoon

Als je me vroeger vroeg wat ik wou eten was er maar 1 antwoord mogelijk: pannenkoeken! En nog steeds ben ik er dol op. Regelmatig bak ik even een pannenkoek voor mezelf. Als ik bijvoorbeeld een avondje moet werken, dan bak ik ze als lunch. Er is eindeloos mee te variëren en ze zijn zó lekker. En heel makkelijk! Want je hoeft niet meteen een heel pak pannenkoekenmix te gebruiken, een paar eetlepels bloem is al genoeg. Kom, dan laat ik je het zien...


Pannenkoek voor 1 persoon
voor 2 pannenkoeken
5 eetlepels bloem
5 eetlepels melk
1 ei
snufje zout
klontje boter om in te bakken
evt ontbijtspek

Meet 5 eetlepels bloem af en doe deze in een beslagkom. Doe hetzelfde met de melk. Voeg het ei toe en het snufje zout. Klop dit tot een klontvrij beslag. Vind je het beslag nog wat te dik, voeg dan nog een beetje extra melk toe.

Pak je pannenkoekspan erbij en laat deze eerst goed warm worden. Dat is dé tip voor een mooie bruine pannenkoek. Laat een klontje boter smelten en wacht tot de boter begint te schuimen. Ik heb er voor gekozen om ontbijtspek in mijn pannenkoek te doen. Deze doe je eerst in de pan en laat je iets 'krimpen'.

Dan schenk je een deel van het beslag erop en maakt meteen een draaiende beweging om het beslag gelijkmatig over de pan te verdelen. Laat de pannenkoek 3-4 minuten bakken en draai hem om. Ook de andere kant bak je 3-4 minuten. 

Als het goed is hou je genoeg beslag over om nog een pannenkoek te bakken.

Wat is jouw favoriete pannenkoek?

Geen opmerkingen: