woensdag 10 juni 2015

Frisse lentesalade met groene asperges

Net toen het aspergeseizoen geopend was plaatste ik deze post met lekkere variaties op asperges. Één daarvan was de heerlijke lentesalade met groene asperges van Ann, waarvan ik diep onder de indruk was. Deze móest ik maken! Gedaan, en ik kan je zeggen: reden genoeg om deze salade in de spotlight te zetten. Hij was heerlijk! Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder!

Frisse lentesalade met groene asperges
4 tot 6 personen

100 gram rucola
250 gram groene asperges
1 bol mozzarella
1 avocado
150 gram parmaham
20 tomaatjes (ik nam een mix van kers- en cherrytomaatjes)
1 courgette
200 gram pasta (naar keuze)
paar blaadjes basilicum
olijfolie
zout en peper
balsamicoazijn

Kook de pasta zoals aangegeven op de verpakking. Giet af en spoel af met koud water. Laat de pasta uitlekken en afkoelen.
Was de asperges en blancheer ze 2 minuten in kokend, licht gezouten water. Laat ze uitlekken en iets afkoelen. Zet ondertussen een grillpan op en laat deze goed heet worden. Besprenkel de asperges met olijfolie en gril ze een aantal minuten totdat je overal mooie streepjes hebt. 
Snij de courgette in plakjes en besprenkel ook deze met wat olijfolie. Gril de courgetteplakjes en leg ze apart. Doe hetzelfde met de tomaatjes. Breng de groente op smaak met zout en peper.

Snij de avocado in blokjes en scheur de mozzarella in stukjes. Nu ga je de salade opbouwen. Ik doe dit altijd in 2 lagen. Dat houdt in dat ik eerst de helft van alle ingrediënten verdeel op de bodem van de schaal en daarboven op nog een keer alles leg. Snap je? Zo blijf je alle ingrediënten zien. Dus verdeel de helft van de rucola op de bodem. Daarboven op de helft van de pasta. Verdeel de helft van de groenten erover. En daarna de parmaham, avocado en mozzarella. Herhaal dit en maak af met een paar blaadjes basilicum. Besprenkel de salade met wat balsamicoazijn.
In het originele gerecht voegt Ann ook nog olijven toe. Als je dit lekker vindt, lekker doen! 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: