vrijdag 26 juni 2015

Met de billen bloot; update nmr 1 + 5 tips

Precies 12 dagen ben ik nu 'aan de lijn'. En het gaat goed! In mijn vorige post ging ik flink met de billen bloot. En beloofd is beloofd... bij deze update nmr 1. Ik kan je zeggen: de knop is echt helemaal om. De eerste week was een hel, laten we daar vooral niet omheen draaien. Normaal gesproken laat ik een koekje of iets dergelijks heus wel toe, maar die eerste week niet. Ik moet dan echt even 'ontsuikeren'. Niet dat ik dan helemaal geen suikers binnen heb gekregen, maar alle extra dingetjes heb ik wel achterwege gelaten. Ik ben weer op zoek gegaan naar tussendoortjes waar geen tot weinig calorieën in zitten. Resultaat: 4 kilo lichter in 12 dagen. Ik ben absoluut niet ontevreden! In deze post geef ik je 5 tips hoe ik dit gedaan heb. Nogmaals, ik ben geen gezondheidsgoeroe, ik doe misschien niet alles goed, maar resultaat heeft het zeker! Lees je mee? 

1. Eét je calorieën
Huh? Nog een keer lezen... Eét je calorieën. Met andere woorden: drink calorie-arme drankjes. Water is natuurlijk het meest voor de hand liggend. Maar ben je, net als ik, geen water-liefhebber, zoek dan andere manieren om toch die 2 liter vocht dagelijks binnen te krijgen. Denk aan citroen/munt water (zelf te maken door schijfjes citroen en blaadjes verse munt toe te voegen aan een kan water), Crystal clear, groene thee of Slimpie ranja. Vooral die laatste is hier in huis erg geliefd. Slimpie ranja bevat bijna geen calorieën en geeft net even wat smaak aan je glaasje water.
Wist je dat een glas cola ongeveer 90 calorieën bevat? Dat is net zoveel als een bruine boterham met mager broodbeleg. En dat bedoel ik dus met 'eét je calorieën'!

2. Gezond mag onbeperkt!
En met gezond bedoel ik dan (bijna) calorie-arme lekkernijen. Denk aan bleekselderij, komkommer, (snoep)tomaatjes, radijsjes, worteltjes enzovoorts enzovoorts. Deze regel heb ik voor mezelf in 2011 al ingesteld en ook deze keer werkt hij prima! Vooral 's avonds, zo rond een uur of 9, krijg ik trek. En nee, ik heb dan niet altijd zin aan gezonde dingen. Maar als deze kleurrijke groenten dan toch weer in m'n schaaltje liggen en ik daar een lekker yoghurtdipje bij heb gemaakt (welke overigens nog online komt!), dan ben ik toch wel weer heel trots op mezelf...

3. Ontbijt goed
Begin de dag in ieder geval met een goed ontbijt. Denk aan een bruine boterham, een groene smoothie of deze heerlijke havermout. Wat je ook kiest: je lichaam moet wakker worden en heeft hierbij hulp nodig. Je hebt dan al zo'n 8 uur niet gegeten waardoor je bloedglucosespiegel op z'n laagst is. Het ontbijt is dan hét moment om je bloedsuikerspiegel op peil te krijgen. En een stabiele suikerspiegel gaat snaaigedrag tegen! Ook zorgt het ontbijt ervoor dat je verbrandingsmotor wordt geactiveerd. Dit zorgt ervoor dat je gedurende de dag meer verbrandt. Typisch gevalletje van een win-win situatie dus. Mijn favoriete ontbijt blijft een kom yoghurt met muesli, maar hierin probeer ik wel steeds meer af te wisselen. Bijvoorbeeld met die lekkere grote volkoren beschuiten met zaadjes aan de zijkant. Of bananenpannenkoekjes. Ja ja, dat ontbijt is zo gek nog niet!

4. Eet volkoren brood
Veel diëten weren brood vanwege de koolhydraten. Niet doen! Maak wel de juiste keuze hierin. In volkoren brood zitten vooral meervoudige koolhydraten. De tegenhanger van de snelle koolhydraten, welke je terugvindt in de witte boterham. De meervoudige koolhydraten worden langzaam door het lichaam opgenomen waardoor ze gebruikt worden in de energievoorziening en dus niet worden opgeslagen als lichaamsvet. Daarnaast bevat volkoren brood vezels. Vezels helpen bij een goede spijsvertering en stofwisseling. Ze zorgen ervoor dat koolhydraten langzaam worden opgenomen en voor een goede darmwerking. Dus schrap brood niet helemaal uit je menu. Ook met het oog op de toekomst: ik moet er niet aan denken om nooit meer brood te eten. Ik ben niet op dieet, ik verander mijn levenstijl.

5. Beweeg!
Misschien had je gehoopt dat deze niet genoemd zou worden, maar helaas. Bewegen moet! Met alleen gezond eten ga je het niet redden. En dan heb ik het niet over vreselijk fanatiek sporten, want dat zou je mij ook echt niet zien doen. Maar pak de fiets naar de supermarkt, loop 's avonds nog even een blokje om of maak een heerlijke boswandeling. Het zijn van die cliché dingen, ik weet het. Maar weet je? Als je het doet, merk je dat je trots bent op jezelf. Vooral na een zware werkdag, waarna je het liefst op de bank ploft.

Ik ga verder met de strijd, ik heb de smaak helemaal weer te pakken. De vakantie komt steeds dichterbij en dat shirtje gaat al steeds beter passen. Nog 9 kilo te gaan...

Liefs Ellie

1 opmerking:

Unknown zei

You can do this! Toppertje!