vrijdag 2 oktober 2015

Kaneeltaart met appel en hazelnoten

Leuk hoor, lekkere appeltaarten kijken en daar een post over schrijven. Maar ik wil aan de bak! Daarnaast stond een appeltaart bakken tenslotte op mijn herfstbucketlist. Dus al met al een goede reden om de keuken maar eens weer in te duiken. Ik wou geen standaard appeltaart maken, maar ik wou dit keer iets met een cakebodem doen. Dat is dus deze kaneeltaart geworden met appel, hazelnoten, honing en speculaaskruiden. Om helemaal in de herfstsfeer te komen. En ik moet zeggen, het resultaat was weer de moeite waard! Vraag maar aan mijn collega's... ;-)
Kaneeltaart met appel en hazelnoten
2 grote of 3 kleine appels
2 eetlepels bloem
3 eetlepels bruine basterdsuiker
55 gram hazelnoten (zakje van Dr. Oetker)
1 theelepel speculaaskruiden
125 gram boter
150 gram suiker
2 theelepels kaneel
2 eieren
125 ml zure room
175 gram zelfrijzend bakmeel
3 eetlepels honing
springvorm van 20cm

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet de springvorm in en leg op de bodem een vel bakpapier. Schil de appels en snijd ze in plakjes of blokjes. Meng de appel met de bloem, bruine basterdsuiker, hazelnoten en speculaaskruiden. Roer alles goed door elkaar en zet het mengsel nog even weg in de koelkast. Mix de boter in een kom zacht en romig. Voeg de suiker en kaneel toe terwijl je aan het mixen bent. Mix ook de eieren er 1 voor 1 door. Schep de zure room erbij en het zelfrijzend bakmeel en mix alles nog even kort door elkaar. Schep de cakemix in de springvorm. Haal je appelblokjes uit de koelkast en verdeel deze over de cakemix. Bak de taart 60 minuten in de oven. Wanneer je er met een sateprikker in prikt en deze er schoon uit komt, is je taart gaar. Besprenkel de taart met honing.

Eet smakelijk!

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: