zondag 29 november 2015

Hartige banketletter

Na een hele drukke week, zowel op het werk als privé, heb ik nu eindelijk weer tijd om te bloggen. Sinterklaasavond komt steeds dichterbij en dat merk ik aan alle kanten. Op het werk staan er rijen voor de kassa, ik moet zelf nog de laatste cadeautjes halen en uiteraard nadenken over de lekkernijen die we die avond op tafel gaan zetten. Misschien is dit er wel 1 van! Want naast alle zoetigheden is deze hartige banketletter een hele fijne afwisseling. In plaats van spijs zit hier gehakt in, die je op allerlei manieren kunt kruiden. Ik laat je zien hoe ik deze gemaakt heb en wat ik erin heb gedaan. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder!
Hartige banketletter
1 groot vel bladerdeeg 
500 gram rundergehakt
2 tenen knoflook, uitgeperst
1 ui, gesnipperd
1 theelepel komijn
1 theelepel sambal
2 theelepels oregano
1 ei + 1 eidooier
paneermeel

Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Rol het bladerdeeg uit en snij het in de lengte doormidden. Plak deze met de korte kanten weer aan elkaar, zodat je een hele lange plak bladerdeeg krijgt. Meng het gehakt met de knoflook, ui, sambal en de kruiden. Voeg het ei toe en een handje vol paneermeel. Wanneer het gehakt nog te nat is voeg je nog wat paneermeel toe. Dit is belangrijk, anders loopt het vocht straks op de bakplaat en word je banketletter aan de onderkant niet goed gaar. Strooi ook wat paneermeel op het bladerdeeg en verdeel het gehakt gelijkmatig. Rol het geheel op en druk het bladerdeeg goed dicht. Je kunt eventueel wat water gebruiken om het extra goed te laten plakken. Druk ook de boven- en onderkant dicht en druk lichtjes aan met een vork. Vorm nu de letter S en leg deze (voorzichtig!) op de bakplaat. Een paar extra handen is hierbij geen overbodige luxe... Bestrijk de letter met de eidooier en schuif hem in de oven. Bak de letter goudbruin in 30-35 minuten.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: