zondag 22 november 2015

Recept voor de lekkerste kruidnootjes

Toen ik deze pinspiratie post schreef en terugdacht aan mijn kindertijd thuis, kreeg ik spontaan zin om zelf aan het bakken te gaan. Nu de Sint in het land is wil ik nog zoveel uitproberen. Ik koos er eerst voor om deze heerlijke kruidnootjes maar weer eens te bakken. Dat was veel te lang geleden... En man man, wat rook het lekker vanmiddag bij ons in de keuken! Vergeet alle kant en klaar pakjes en ga aan de slag met dit recept. Binnen een uur heb je een schaal met heerlijke kruidnootjes op tafel staan. Ik beloof je: daar zul je geen spijt van krijgen! Lees je mee?
Kruidnootjes
voor 2 bakplaten vol
250 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram donkerbruine basterdsuiker\
10 gram speculaaskruiden
snufje zout
125 gram koude boter
70 ml melk

Verwarm de oven voor op 175 graden. Beleg een bakplaat met bakpapier.
Meng het zelfrijzend bakmeel met de basterdsuiker, de speculaaskruiden en het zout. Snij de koude boter in kleine stukjes en voeg deze samen met de melk toe. Kneed hiervan een samenhangend deeg. Draai kleine balletjes van dit deeg en leg deze op de bakplaat. Zorg dat er voldoende ruimte tussen zit, de balletjes worden namelijk nog wat platter.  Schuif de bakplaat in de oven en bak de kruidnootjes in 25 minuten gaar. Ze zijn nog wat zacht als je ze uit de oven haalt. Naarmate ze afkoelen worden ze harder, zoals een kruidnootje hoort te zijn.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: