zaterdag 12 december 2015

Bijna-koekjes-pot + give-away!

Vandaag vier ik een klein feestje: ik typ namelijk op dit moment mijn 100ste blogbericht! En wie een feestje geeft trakteert... Dus vandaag een leuke give-away mét recept! Je ziet ze tegenwoordig al kant en klaar in de winkel staan maar het is veel leuker en origineler om ze zelf te maken: een bijna-koekjes-pot. In zo'n pot zitten (bijna) alle ingrediënten voor heerlijke koekjes. Kerstkoekjes in dit geval, we zitten tenslotte midden in de maand december. Ik deel vandaag hoe je zo'n pot maakt en hoe je de koekjes bakt. Én ik geef dus zo'n pot aan iemand cadeau. Hoe je daar kans op maakt?
Lees gauw verder!
Bijna-koekjes-pot
150 gram bloem
3/4 theelepel bakpoeder
3/4 theelepel zuiveringszout (verkrijgbaar bij o.a. Etos)
75 gram havermout
100 gram (kerst)M&M's
60 gram chocolade, in kleine hele stukjes of geraspt
75 gram witte suiker
75 gram bruine suiker
40 gram gezouten pinda's
pot van 900ml (ik kocht deze bij Hema)

Als je alle ingrediënten hebt afgewogen, ga je ze in de pot doen. Dit gaat het makkelijkst met een trechtertje. Druk de lagen tussendoor iets aan met bijvoorbeeld zo'n cocktailstampertje. De volgorde waarop je dit doet maakt in principe niet uit, elke manier is mogelijk. Dit is de manier waarop ik het heb gedaan en wat er wat mij betreft het mooiste uitziet:
1. bloem + bakpoeder+ zuiveringszout
2. bruine suiker
3. witte suiker
4. havermout
5. M&M's
6. chocolade
7. pinda's

Wanneer je de pot hebt gevuld hang je er een label aan met de uitleg hoe je deze koekjes bakt. Deze tekst kun je gebruiken hiervoor:

Hoe maak je deze heerlijke (kerst)koekjes?
Zelf toevoegen:
2 eieren, maat M
75 gram roomboter

Verwarm de oven voor op 175 graden. Mix de boter zacht en romig en voeg daarbij de eieren. Leeg de inhoud van deze pot hierbij en meng alles door elkaar, zodat er een samenhangend deeg ontstaat. Maak balletjes met een doorsnede van 1 cm en druk ze iets plat. Leg ze op een bakplaat met bakpapier en bak ze af in 10-12 minuten. 

Elke oven is anders, dus kijk of ze gaar zijn voordat je ze uit de oven haalt. De koekjes zijn nog wel zacht en worden harder als ze afkoelen. Je kunt zo'n pot natuurlijk voor heel veel gelegenheden maken. Voor een verjaardag, een trouwerij of een babyshower! Je hebt op deze manier altijd een leuk en origineel cadeau.

Wil jij kans maken op deze bijna-kerstkoekjes-pot? Like en deel dan het bericht op mijn facebookpagina en laat een reactie achter. Dit kan tot dinsdagavond 14 december 20.00uur, dan kies ik iemand die deze lekkere koekjes zelf mag maken deze kerst! Zie ik jouw reactie tegemoet?

Liefs Ellie


Geen opmerkingen: