zondag 21 februari 2016

Griep? Hier knap je van op!

Na vier dagen helemaal van de wereld te zijn geweest, zit ik nu weer rechtop met een beschuitje voor me. De griep heeft me flink te pakken gehad! Ik moet nog aansterken, maar ik ben blij dat mijn wereldje al iets groter is geworden dan de vier muren van mijn slaapkamer. En tijdens deze griepepidemie ben ik niet de enige. Waarschijnlijk kent iedereen wel iemand die momenteel met griep op bed ligt. Zweten en rillen tegelijk, spierpijn over je gehele lichaam en eten lukt haast niet. Naast dat ik erg last had heb van keelpijn, had ik geen zin in eten en smaakte me het ook absoluut niet. Maar toch is het heel belangrijk om te eten. Eten geeft je lichaam energie en dat heeft je lichaam nou juist nodig om beter te worden. Weten wat je het beste kunt eten? Ik geef je een aantal tips!
1. Drink veel
De beste tip is veel water drinken. Water helpt bij het schoonmaken van je lichaam door afvalstoffen te verwijderen. Ook (kruiden)thee is goed voor je. Ze werken namelijk ontstekingsremmend en gaan een verstopte neus tegen. Een lepeltje honing erin werkt ook nog eens verzachtend voor je keel. Vermijd vooral koffie en alcohol. Deze onttrekken vocht. En melk is ook geen goed idee, dit zet aan tot slijmvorming.

2. Kippensoep
Heel cliché, maar zo waar! Al eeuwenlang krijgen mensen kippensoep voorgeschoteld tijdens griep of verkoudheid. Het heeft niet voor niets de bijnaam Joodse penicilline. Van een kopje goed hete kippensoep begin je meteen te zweten, gaat je neus open en komt het slijm los. 

3. Vitamine C
Neem een gezonde dosis vitamine C tot je. Dit kan door middel van een vitaminepil, maar nog beter is het eten van een grapefruit, citroen of sinaasappel. Krijg je echt geen eten door je keel: meng citroensap met water om de vitamines binnen te krijgen. Voeg wat honing toe als het iets te zuur voor je is. Vitamine C helpt je immuunsysteem en reinigt je lever waardoor giftige stoffen sneller worden afgescheiden. Deze vitamine zorgt ervoor dat je je sneller beter voelt!

4. Walnoten
In walnoten zit het stofje selenium. Dit is een antioxidant die rode bloedlichaampjes en cellen beschermt tegen beschadiging. Bij een tekort aan selenium vermenigvuldigen virussen in je lichaam zich snel. Het is dus erg belangrijk om deze stof binnen te krijgen als je grieperig bent. Selenium krijg je binnen door verschillende nootsoorten als walnoten, amandelen en paranoten te eten. Maar ook in vis, zilvervliesrijst, eieren en (daar is tie weer) kip zit het stofje.

5. Bananen
Bananen zijn rijk aan kalium en dat is een welkome aanvulling als je flink gezweet of overgegeven hebt. Verder zijn ze licht verteerbaar en helpen ze de lichaamstemperatuur omlaag te brengen.

6. Gember
In de meeste oude medische teksten uit India en China wordt al beschreven hoe je gember als medicijn kunt gebruiken. Gember als geneesmiddel wordt in die landen al heel lang gebruikt. In Europa is de genezende werking nog niet zo bekend. Toch kan gember je helpen om de griep je lichaam uit te zweten. Ook helpt gember buikkrampen te verminderen. Maak bijvoorbeeld zelf gemberthee. Hiervan zijn genoeg recepten te vinden op het internet.

Er bestaat geen geneesmiddel tegen griep. Wel kun je je lichaam een handje helpen. Naast bovenstaande tips is het belangrijk om vooral goed uit te zieken. Neem zoveel mogelijk rust. Dit geeft je lichaam energie om tegen de griep te vechten.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: