vrijdag 13 mei 2016

Reisverslag van dag tot dag: Kos

Ik ben verliefd... Verliefd op de sfeer, de prachtige uitzichten en het lekkere eten. Ik was al fan van de Griekse eilanden, maar Kos heeft absoluut mijn hart gestolen. Wat een super week hebben we achter de rug! Ik neem jullie mee door de afgelopen week met een reisverslag van dag tot dag. Ik heb het geprobeerd kort te houden... Geprobeerd...Dus geniet van de foto's, de tips waar je absoluut geweest moet zijn én uiteraard waar je gegeten moet hebben. Lees en kijk je mee?
Dag 1
's Nachts rond half 2 zijn we in de auto gestapt naar Schiphol. Om 6uur vlogen we waardoor we 's morgens om half 12 al plaats van bestemming waren. We verbleven in appartementencomplex Olympia, een typische Griekse accommodatie. Het appartement lag wat verder van Kos-stad, dus we hebben meteen die middag voor de hele week fietsen geregeld. Daarna hebben we gegeten bij Baltic Beach Club, een visschotel voor 2 stond op het menu. Ik kan je zeggen: een goed begin van de vakantie! Uitgeput (we hadden de nacht ervoor niet geslapen) kwamen we rond 21.30uur weer aan bij ons appartement. We hebben de dag nog afgesloten met een Grieks biertje en zijn lekker op tijd gaan slapen.
Uitzicht van ons balkon
Dag 2
Tijd om op pad te gaan! Na een prima nachtrust hadden we besloten om de fiets te pakken en richting Kos-stad te fietsen. Gisteren tijdens de meeting met de reisleiding hadden we gehoord dat er in Kos-stad veel bezienswaardigheden waren. Dus dat wilden we met eigen ogen wel eens zien. Als eerste zijn we naar het kasteel van Kos geweest. Sommigen zien het misschien als een stel oude stenen, wij vonden het heerlijk om er rond te lopen en van de uitzichten te genieten.
Kasteel van Neratzia
Uitzicht op de haven en boulevard
Doorkijkje
Na een tijdje rond te hebben gelopen besloten we dat het tijd was voor een drankje. Het bier waar de Grieken trots op zijn is Mythos. In de zon, met een goed glas bier en een zoutje = vakantie!
Mythos, hét Griekse bier
Daarna hebben we nog verschillende archeologische bezienswaardigheden bezocht zoals het Ancient Agora en het Odeon. Wat een cultuur in deze stad, heerlijk! Ook het centrum was gezellig. Mooie bloemen kleurden de stad. De gezelligheid van de terrasjes kwam je tegemoet. En de mensen waren vooral heel vriendelijk, zonder opdringerig te zijn.
Kos-stad
's Avonds kozen we een 'snelle hap' bij Avlogyros in het centrum van Kos. Een soort Griekse cafetaria waar ook heel veel locals komen eten. We kozen voor een mix schotel met kipgyros,  een burger en lamskoteletjes.  Aangevuld met tzatziki, salade, pita en frietjes. Een flink bord vol wat prima smaakte!
Eten bij Avlogyros
Dag 3
Deze dag hebben we niet heel veel gedaan. 's Morgens hebben we de fiets gepakt naar Tigaki. Hier kon je, als je geluk had, flamingo's zien. Helaas hadden wij geen geluk. Het was heen en weer ongeveer 25 kilometer fietsen, op een werkelijk prachtige kustweg. Dus tussendoor nog even de camera gepakt, om wat plaatjes te schieten.
Langs de kustweg naar Tigaki
Even uitrusten op het strand
De rest van de dag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen. We hebben die avond wederom bij Baltic Beach Club gegeten. Dit keer kozen we voor typische Griekse gerechten zoals moussaka en een Grieks stoofpotje. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt, het was dan ook zo op!

Dag 4
Na deze dag keken we allebei uit! We hadden namelijk een auto gehuurd voor een dag. Kos is geen groot eiland, ongeveer net zo groot als Texel. Dus in 1 dag kon je prima het hele eiland verkennen. De mevrouw van het verhuurbedrijf voorzag ons van een kaart en uitleg. Het toppunt van deze dag was het visrestaurant in Limionas. Wat een prachtig uitzicht! We hebben daar heerlijk geluncht en nog even gezwommen in de baai.
Pauwen in de buurt van Plaka
Visrestaurant in Limionas
 Dichtbij Antimahia kwamen we bij een kasteel waar een heel klein kerkje in stond. We hadden het gevoel dat het uitgestorven was, maar niets was minder waar. In de kerk brandden er namelijk kaarsjes en de deur van de kerk was open.
Het kerkje van binnen
Voor het raam in het kerkje
Die dag hebben we heel veel plaatsjes bezocht, onder andere Pyli en Zia. In het oude deel van Pyli is een soort spookstadje te bezoeken. En Zia, boven op de berg, staat bekend om de mooie uitzichten, vooral rond de zonsondergang. Wat een prachtige dag was dit!

Dag 5
Alweer over de helft van onze vakantie, wat gaat de tijd snel! Vandaag hadden we weer een relaxdag ingepland. Lekker aan het zwembad liggen, terrasje pakken in de stad en een beetje rondslenteren.  We hebben bij Avrogyros een Griekse pita gegeten. Fastfood wat door de Grieken massaal wordt gegeten. Wij zaten eigenlijk alleen maar op het terras om wat te drinken en we zagen deze pita's als warme broodjes over de toonbank gaan. We besloten om ze ook te proberen en dat viel niet tegen!
Griekse pita (foto genomen met mijn telefoon...)
Na zo'n flinke lunch besloten we 's avonds bij een viswinkeltje home-made vissticks te halen en deze lekker op te eten op ons balkonnetje. Geen straf toen de zon onder ging en de lucht prachtig roze kleurde. Gauw nog even wat plaatjes geschoten bij de zee.
Zonsondergang aan het strand
Dag 6
Deze dag hebben we een scooter gehuurd. Ik had gelezen dat op Kos een natuurlijk therme-bad was. Hier zijn we op ons scootertje naar toe gereden. Maar dit vonden we allebei nogal tegenvallen. Dus we zijn heerlijk de bergen ingereden, hebben een terrasje gepakt, lekker geluncht en uiteindelijk waren we rond 17uur weer terug bij ons appartement.
Boven op de berg bij het therme-bad
Wederom heerlijk geluncht!

Prachtig uitzicht over het eiland
Dag 7
Ook vandaag hadden we een relaxdag gepland, morgen gaan we al weer naar huis. De week is werkelijk voorbij gevlogen! Elke dag, dus ook vandaag zijn we de dag begonnen met een lekker ontbijtje. Die haalden we bij een supermarkt dichtbij. Elke dag waren er andere broodjes, we hebben dan ook bijna alles geprobeerd.
Lekker broodjes!
En mega croissant(jes)
Na het ontbijt hebben we ons handdoekje weer op een bedje aan het zwembad gelegd en heerlijk gerelaxed. Omdat we de volgende vroeg werden opgehaald hebben we aan het eind van de middag onze fietsen alvast ingeleverd. Daarna hebben we gegeten bij Tsambala, een restaurant op loopafstand van ons appartement. We hebben gekozen voor een typisch Grieks diner: als voorgerecht bekri meze, als hoofdgerecht stifado en stamnas. En als toetje lekkere Griekse yoghurt met honing en walnoten. En ook ouzo mag natuurlijk niet ontbreken. Kortom, een heerlijke afsluiter van een prachtige vakantie.
Stifado (l) en stamnas (r)
Dag 8
Tijd om weer naar huis te gaan. We werden vroeg opgehaald en om half 12 zaten we in het vliegtuig terug naar huis. We hebben genoten!

Ik heb met moeite een selectie kunnen maken uit de vele foto's die ik gemaakt heb tijdens deze vakantie.Ik kan dit eiland echt aan iedereen aanraden, het is er prachtig! Heb je vragen en/of opmerking of ga je zelf naar Kos? Laat dan vooral een comment achter!