dinsdag 14 juni 2016

Hele kip van de bbq

Ondanks het slechte weer afgelopen zondagmiddag, staken wij toch de bbq aan. Ik had namelijk een hele kip voorbereid om onze nieuwe gevogeltestomer uit te proberen. Regen of zonneschijn, die kip ging de bbq op! En eerlijk is eerlijk, je hebt even wat geduld nodig, maar het is het wachten zeker waard. Ik kocht deze gevogeltestomer bij de Intratuin voor rond de 12 euro. Voor mij reden genoeg om hem uit te proberen. Ik had op internet verschillende filmpjes gezien van een bierblikje in een kip, maar dat leek me zó niet handig. Dit bleek de perfecte oplossing! Hoe je zo'n stomer gebruikt en hoe je de kip bereid? Dat leg ik je nu uit...
Hele kip van de bbq
1 (diepvries)kip van 1,5 kilo
1 flesje bier
2 teentjes knoflook
1 theelepel tijm
kipkruiden naar keuze
evt aardappeltjes en groenten als garnering
een gevogeltestomer

Haal de kip 12 uur voordat je hem wilt bereiden uit de diepvries en laat hem ontdooien in de koelkast. Haal de organen eruit en dep de kip van binnen en buiten droog. Kruid de kip met kipkruiden naar keuze. Je kunt zelf een mengsel maken of kant en klare kruiden gebruiken. Ik koos voor de kipkruiden die ik heb meegenomen vanuit Griekenland. Smeer de kip riant in met de kruiden. Vergeet ook de binnenkant niet. Pak de gevogeltestomer erbij. Deze ziet er zo uit:

 In het midden schenk je een laagje bier (of wijn). Kneus de teentjes knoflook en doe deze samen met de tijm bij het bier. Schuif de kip op het midden van de gevogeltestomer. Zorg dat de kolen goed heet zijn. Leg deze in een cirkel en zet de stomer rechtstreeks op het onderste rooster. Steek een vleesthermometer in de borst van de kip. De kip is gaar als de thermometer tussen de 75 en 80 graden aangeeft. Dit duurt ongeveer een uur. 

Na een half uurtje stond de thermometer op 45 graden. Op dat moment heb ik wat aardappeltjes op de schaal van de gevogeltestomer mee laten garen. Na een uur zag de kip er heerlijk uit en waren ook de aardappeltjes klaar. Ideaal!


Wat een lekker kippetje! Heerlijk mals en een fijne rokerige bbq-smaak eraan. Echt een aanrader. En je ziet dat helemaal niet zo moeilijk is om een hele kip op de bbq klaar te maken. Geen vleesthermometer? Deze zijn nu te koop bij de Action voor slechts €1,49.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: