maandag 5 juni 2017

Reisverslag van dag tot dag: Mallorca

Mallorca, het eiland wat vooral bekend staat om dronken jongeren, feesten tot diep in de nacht en uitbrakken op het strand. Maar Mallorca is zoveel meer dan dat! Het prachtige binnenland met z'n authentieke dorpjes, de adembenemende cala's (baaien) met helderblauw water en de Serra de Tramuntana, de bergketen op het eiland met z'n scherpe haarspeldbochten. Wij hebben een prachtige week gehad gehad en we hebben veel gezien en gedaan. Ik neem jullie mee in een reisverslag van dag tot dag. Lees en kijk je mee?
Dag 1; Vrijdag
Na een lekker ontbijtje zijn we rond 10uur in de auto gestapt richting Schiphol. Na enige vertraging op de weg kwamen we aan bij de parkeerplaats dichtbij Schiphol. Met een shuttlebus werden we bij de juiste ingang afgezet, so far so good! Ondanks dat we thuis online hadden ingecheckt moesten we toch best lang wachten bij de bagage drop off. Eenmaal bij de gate bleek dat de vlucht vertraagd was, waardoor we uiteindelijk pas om half 5 de lucht in gingen. Na een prima vlucht landden we na 2 uurtjes in Palma de Mallorca, de hoofdstad van Mallorca. Na een transfer van zo'n 1,5 uur waren we rond 22.00 uur bij ons appartement, Sun Beach Resort in Cala d'or. Eerst op zoek na een hapje en een drankje, ondanks dat we moe waren van een reis van in totaal 12 uur. Het werd een simpele hap: een durum met wat patat en een colaatje. Want met een volle maag slaapt het toch iets beter...

Dag 2; Zaterdag
Na een prima nacht en een goed ontbijt zijn we naar de meeting geweest met de reisleiding. Daar kregen we alle nodige informatie over het eiland. Ook hebben we meteen een auto geregeld voor 3 dagen, welke we vanaf maandag tot onze beschikking hadden. Dus eerst per voet op ontdekkingstocht! We besloten Cala d'or in te gaan. Het centrum was zo'n 20 minuten lopen. Vanuit daar kon je heerlijk slenteren door de winkelstraten, een terrasje pakken en de haven bezoeken.
Uitzicht op de haven van Cala d'or
Na een middagje rondslenteren zijn we het zwembad nog even ingedoken en hebben we lekker gerelaxed. We besloten niet uit eten te gaan, maar om een bezoekje te brengen bij Suma, een wat grotere supermarkt op een kwartiertje loopafstand van ons appartement. En we waren blij verrast! Ze hadden een grote keuze aan vers vlees, vis, groente en fruit. De bbq gaat aan!

Wat een heerlijke dag en een goed begin van de vakantie!

Dag 3; Zondag
Parc Natural de Mondrago staat op de planning! Ik had gelezen dat dit een heerlijke plek moest zijn met mooie wandelroutes en prachtige baaien. Omdat de bus niet ging op zondag, besloten we fietsen te huren. Het park was op 8 kilometer afstand van ons appartement dus dat moest te doen zijn. Nog niet wetende dat het landschap wel heel heuvelachtig was! Gelukkig kwamen we door een aantal leuke dorpjes, zoals Porto Petro waar we even een stop maakten.
Uitzicht op Porto Petro
Eenmaal aangekomen bij Mondrago, bleken de verhalen meer dan waar! Wat een heerlijke plek. We besloten één van de wandelroutes te gaan lopen die duidelijk aangegeven stonden op het informatiebord. En dat was zeker de moeite waard.
Parc Natural de Mondrago
Na de wandeling hebben we nog even in het aangrenzende parkje gezeten, onder de bomen in de schaduw. Tijd om de fietsen te pakken en weer richting Cala d'or te gaan. Op de kaart zagen we dat net vóór Cala d'or een fort te bezichtigen was. Deze hebben we opgezocht en bleek niet heel bijzonder. Wel hadden we een prachtig uitzicht!
Es Forti, Cala d'or
Mooi uitzicht vanaf Es Forti
's Avonds zijn heerlijk uit eten geweest in het centrum en zo was de derde dag alweer voorbij. Vanaf morgen gaan we het eiland ontdekken met de auto.

Dag 4; Maandag
Om kwart over 8 werden we opgepikt vanaf ons appartement om de auto te halen. Deze hadden we via de reisleiding gehuurd en dat was allemaal prima geregeld. We hoefden alleen maar de papieren te tekenen, kregen een kaart van het eiland en we werden naar onze auto gewezen. Hier gingen we ons wel 3 dagen mee vermaken!

We zijn het binnenland in gereden via Felanitx, Sant Joan, Sineu, Sa Pobla naar Pollenca. Vanuit Pollenca zijn we eerst naar Cap de Formentor gereden. Dit is het meest noordelijke puntje van Mallorca en voerde ons door een adembenemend landschap. Het was één groot bochtenparadijs met als eindpunt de vuurtoren die 1892 werd gebouwd. Helaas was het zó druk dat we besloten te keren. Maar de weg er naar toe was meer dan de moeite waard!
Cap de Formentor
Weer terug naar Pollenca gereden, waaruit we de weg pakten naar Soller. Deze weg liep door de Serra de Tramuntana, de bergketen van het eiland. Dus de hele weg genoten we van mooie uitzichten en haarspeldbochten waar je 'u' tegen zegt. Hoe dichter we bij Soller kwamen hoe meer citrusbomen we zagen. Het blijkt dat nergens op het eiland zoveel sinaasappel- en citroenbomen te vinden zijn. Soller is een prachtig oud plaatsje met authentieke stenen huisjes met groene luiken. Parkeren was er nogal lastig dus besloten we door te rijden naar Port de Soller. Hier hebben we geluncht met (hoe kan het ook anders in een havenplaatsje) een vissalade.

Elke 20 minuten kwam er een trammetje voorbij rijden. Dit bleek de tram te zijn die tussen Soller en Port de Soller rijdt, de Orange Express.
de Orange Express
We zijn via Palma teruggereden naar Cala d'or, waar we door Porreres reden. Ook dit was zo'n mooi oud stadje wat het benoemen even waard is. We hebben boodschappen gedaan en die avond genoten we een pasta pesto op ons balkonnetje.

Dag 5; Dinsdag
Eigenlijk hadden we vandaag een tochtje langs de cala's (de baaien) in de planning staan, maar het weer gooide roet in het eten. Het regende! Dus besloten we een stedentripje te maken naar Palma, de hoofdstad van Mallorca. Palma is een bruisende stad met veel kleine straatjes en steegjes. Met een grote kathedraal en veel kerken die open waren voor publiek. De sfeer was goed!
de kathedraal van Palma de Mallorca
We hebben heerlijk rondgeslenterd door de straatjes en we hebben 2 kerken bezocht. Het was een mooie stad, met mooie gebouwen en te keus en te keur aan winkeltjes.

Rond een uur of 1 begon het toch echt wat harder te regenen en zijn we terug gelopen naar de auto. We hadden een autoroute gekregen van onze reisleidster, welke liep vanaf Palma. We besloten deze te rijden aangezien het weer toch te slecht was om wat anders te doen. De route was mooi, wederom veel haarspeldbochten, prachtige uitzichten en we kwamen nog een uitkijktoren tegen. Hier zijn we natuurlijk nog even op geklommen.

Gelukkig klaarde het weer rond 17.00 uur weer op en zijn we nog even het zwembad in gedoken. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij The Pirate in het centrum van Cala d'or, gerund door een Nederlander die z'n zaakjes heel goed voor elkaar had. Hier hebben we gekozen voor de spareribs, een aanrader!

Dag 6; Woensdag
Alweer de laatste dag dat we de auto hebben. Vandaag gaan we de oostkust van Mallorca ontdekken met al z'n mooi cala's. Ook zijn er meerdere grotten te bezoeken. Wij kozen voor de grotten van Arta in het plaatsje Canyamel. Minder toeristisch dan de bekende grotten van Drach, maar net zo mooi. Na een kaartje gekocht te hebben (a €14,-), moesten we even wachten op de gids die ons meenam. Met een groepje van ongeveer 20 man werden we in 45 minuten rondgeleid en kregen we alle informatie over de grotten. Het was heel indrukwekkend!
Grotten van Arta
Na de grotten zijn we doorgereden naar het plaatsje Capdepera. Ook weer zo'n mooi oud plaatsje met stenen huisjes. Dit plaatsje staat bekend om de burcht van Capdepera, op het hoogste punt. Nadat we over het marktje waren gelopen die op dat moment gaande was, zijn we begonnen aan de traptreden om bij de burcht te komen. En dat waren er nogal wat...

Bij binnenkomst kregen we een plattegrond van de burcht met een route die je o.a. leidde naar de gouverneurswoning en het kerkje. Ooit waren binnen deze muren 125 huizen te vinden. Daar was nu weinig meer van te zien. We hebben een uurtje rond gelopen om alles te bekijken en te genieten van het uitzicht wat je had over het dorpje. Ook kon je vanaf het kasteel het nabij gelegen eiland Menorca zien liggen.
Kerkje in de burcht van Capdepera
Echt zin om nog een cala op te zoeken hadden we niet meer, dus we besloten om terug te rijden naar Cala d'or. We hebben de auto ingeleverd en zijn teruggebracht naar ons appartement. Ook nu zijn we uit eten geweest in het centrum, al was dit maar even een snelle hap met een heerlijk ijsje na van Cala D'ice. De beste ijssalon van Cala d'or!

Dag 7; Donderdag
Na zoveel gezien en gedaan te hebben was het tijd voor rust! Deze dag was een typische vakantiedag: zwembad, tijdschriftje lezen, terrasje pakken, weer aan het zwembad en relaxen op het balkon... 's Avonds zijn we uit eten geweest bij Mama Mia. En ook was dit op het oog een 'gewone' pizzeria, dit was echt de lekkerste pizza ooit! Een heerlijke afsluiter van een heerlijke week!

Dag 8; Vrijdag
De laatste dag alweer... Om 11 uur hebben we uitgecheckt en onze koffers bij de receptie achter gelaten. We werden pas om 17 uur opgehaald dus we hadden de hele dag nog. En wie dit reisverslag goed heeft gelezen kan zien dat we nog helemaal niet aan het strand hebben gelegen! Daar moest deze laatste dag nog wel even verandering in komen. We kozen voor Cala Serena, op 10 minuten loopafstand. Cala Ferrera lag dichterbij, maar deze baai was ook een stuk drukker. Cala Serena was prachtig... Je kon heel makkelijk de zee in lopen, het liep heel geleidelijk af zonder schelpen of kwallen. Wel was het water heel koud! Dit komt omdat je echt tussen de rotsen zwemt.

Rond 14 uur hebben we de boel weer ingepakt en zijn we richting het centrum gelopen om met een volle maag weer aan de terugreis te kunnen beginnen. Dat bordje pasta ging er prima in! Bij de receptie hadden we tijd en ruimte om onszelf even op te frissen. De terugweg ging voorspoedig en op de geplande tijd vlogen we weer naar huis.

Wij hebben een prachtige vakantie gehad op Mallorca! Heb je vragen? Of ga je binnenkort zelf op reis naar dit mooie eiland? Laat een comment achter!